Sluta skrämmas!

Vi sitter och pratar om något väldigt intressant här hemma ikväll.
Nämligen hur skilladen mellan hur vi och hur våra föräldrar
är uppväxta och upplärda.

Vi kan kalla oss en typ av en informationsgeneration.
Jag tror det ligger sjukt mycket i hur lätt det är för svensson idag att hitta information,
fakta och liknande på internet.

Med absolut ingen källkritik rör vi oss på nätet,
sätter diagnoser på oss själva, varandra och världen.

Aldrig har det varit så många studier.
Studier hit och dit. Alla säger olika.
Med mat, med barn, med sjukdomar, med psykisk ohälsa,
med relationer, med jobb, med pengar, med krig...
you name it!

Jag är TRÖTT på skiten.
Jag är rädd. För nästan allt. Inte jämt, inte överdrivet.
Men med rätt person och rätt ordval kan du få mig rädd.
Och med all säkerhet jävligt många fler.
Vi är så proppade med fakta, det sunda förnuftet har tappat värde och betydelse...
hemskt.

Det första min barnmorska sa va " läs inte på internet, ring hit!"
Det är ju sant.
Vi vet att det finns information om allt på nätet...så varför inte titta själv?
Men vi är inte proffs.
Och med största sannolikhet är inte heller majoriteten av alla som skriver
på internet det heller.

Nu när jag går in och läser om bebisens utveckling
står det till och med olika på olika "proffsiga" sidor.
Det handlar inte om rätt eller fel.
Det handlar om ordval och vad man väljer att betona och lägga vikt vid.

Vi är upplärda att aldrig vara för trygga, att aldrig släppa kontrollen.
Damm är farligt, mat är farligt, att gå ut är farligt, att köra bil är farligt...
Vi kommer bli den mest bortskämda kontrollbenägna generationen någonsin!

Vart tog det sunda förnuftet vägen?
Utan det blir man ju helt handlingsförlamad.
Eftersom hur du är vänder och vrider på dig så kommer du inte  hinna med allt,
ha råd med allt eller kunna göra allt som du måste för att leva " ett sunt liv"

Min definition av ett sunt liv är ett lyckligt liv. Ett liv med glädje och trygghet.
Jag tror att man idag kanske måste kämpa mot strömmen på ett annat sätt än förr.
Kanske inte mer, men på ett annat sätt.

Min undran blir ganska snabbt- hur fan har människor innan oss kunnat överleva
utan den information vi har idag, när man inte visste att allt var så " farligt" ?
För det gjorde dom. Dom levde.
Och kanske inte allt för otroligt med en lugnare och lättsammare vardag, än vi gör idag.

Det gäller att vara vaken. Inte låta sig skrämmas.
Lev.
Som du tror är rätt, som du mår bra av och som inte skadar nån annan.

Vi är bara människor, ingen har alla rätt.
Men vi är också människor med jävligt mycket kapacitet att tänka själva!



/<3



Kommentarer
Postat av: Mussli

INGEN är stoltare mor än jag!!!...såååå underbart att fundera över detta med dig gumman!!

Ja, tänk,även grottmänniskorna överlevde ett x antal dagar, trots att dom inte hade all nätinfo :) :) Ser inte att det va på Hedenhös jag växte upp eller fick barn...och tänk så bra det blev...facit ser ni ju i min älskade dotters tankar och handling...härligt....ingen fakta kan ersätta en enorm kärlek <3 <3 <3

2011-09-15 @ 18:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0