Barnmat

Jag vet inte om ni med barn får lite idétorka ibland vad det gäller mat, men då är detta för er!
Jag läser aldrig efter recept, mer än temperatur, tid osv så detta kommer ur mitt eget huvud :)
Men Miliam tycker om det mesta iallafall!

Denna gången gjorde jag tre olika mellis som går att frysa in
Avocado mixat med banan
Blåbär och hallon mixat med turkiskyoghurt
Jordgubbar mixat med banan, äpple, päron och mango

Jag gjorde även en fruktpuré som jag la upp i mindre burkar och använder som efterrätt
Banan, äpple, päron, mango

Ett tips är, om era barn tycker det blir för surt, att blanda i banan eller keso!

I matväg gjorde jag en stor mängd potatis/morot och palsternackspuré,
som jag sedan mixade tillsammans med lite färsk basilika.
Sen kokade jag kyckling och torsk samt stekte köttfärs
Jag kokade också brocoli, morötter, blomkål och ärtor
Sen använde jag tomat och skivad kalkon
Sen tillsatte jag smör, höftade lite men ungefär en matsked på en dl

Jag blandade grönsakerna och rotmospurén med varsin protein och mixade allt ihop!
Supersmidigt, massa mat och jättekul. Nackdel? DISKEN. Gaah. Men men...



Kommentarer
Postat av: Cicci

Idus älskade när jag gjorde mos på sötpotatis, kokade köttfärs och sedan blandade alltihopa med pressad vitlök. Han åt och åt :) Sötpotatis är lite bortglömt tycker jag, men är ju perfekt barnmat :)

2012-08-22 @ 21:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0